Eilen oli sitten ekat 'viralliset treenit' joissa Monskula-täti ja Nöpsykkä-neiti nyt ovat samassa ryhmässä. Tuleepa sitten harjoiteltua molempien ohjaamista samalla radalla ja samoissa treeneissä. Siihen kun ennen pitkää kuitenkin jossain vaiheessa myös kisoissa tullaan.

Ekana rata oli hyppyrata. Rata oli suht suoraviivainen.. hallin päästä päähän juoksua ja välillä vähän kulmasta kulmaan. Kiirettä piti, joten radalla tuli olla puolen vaihdoksissa nopea ;) Päädyin muutamaan uhkarohkeaan edestäleikkaukseen, jotka ihmeen kaupalla näyttivät toimivan. Vaikka kouluttajan mukaan se oli siinä hilkulla.. mutta kerkesimpä ja Moona on sen verta estevarma, että tuli sieltä hypyltä yli.. vaikka mamma leikkas sen linjan aikast voimakkaasti hypyn toisella puolen. Hieno täti!!! Monskula tosiaan meni tämän 14 esteen radan tosi kivasti.. vauhtia oli ja aina enempi sitä tulee, mitä enempi mamma laittaa töppöstä toisen eteen. Kouluttajan mukaan voisi ohjaajalle olla joku tuommoinen kuntokoulu/spurttiharjoitukset paikallaan. Kyllä siinä välillä tosiaan kiire tuli ja sai todellakin juosta. Rata sujui kivasti ja olin tosi tyytyväinen meidän työskentelyyn.. vaikkei pussi ekalla kerralla mennytkään.. kun mamma piti vähän liian kiirettä siinä kohtaa.

Sitten oli Nöpsykän vuoro. Nöpsykkäkin suoritti radan tasaisen varmasti.. mutta itse vähän himmailen sen kanssa. Kouluttaja neuvoi, että pitäisi sitäkin vaan ronskimmin vedättää ja treeneissä katsoa, että mihin sen rahkeet riittävät. Mutta jotenkin itse huomaa, että tuolla pääkopassa kuitenkin vielä pulppuaa ajatus, että se on meidän pikku-Nöpö.. että ei se ole niin estevarma kuin täti on, joten en mä voi sen kanssa tehdä rataa samallatavalla. Tämä on tietty totta siihen asti, että se ei ole niin estevarma ja lukee mua aika paljon eli jos teen jonkun sivuliikkeen, tulee se mun perässä suht helposti eli voi jättää esteen välistä. Mutta sittne taas tuo, etten uskalla sitä vedättää taitaa johtua pitkälti siitä, että kun sen kanssa kuitenkin on paljon paljon vähemmän aikaa treenattu kuin tädin, niin ei sitä vaan voi uskoa.. että sen kanssa vois kokeilla samoja juttuja kuin tädin ja kun muistaa, että joskus sitä yritti ohjailla kuin tätiä ja siitä ei tullut mitään.. vaan piti aina muistaa itselle muistutella, että 'Muista tää ei nyt ole Moona vaan tää on Nöpö ja se tarttee paljon tarkempaa ohjausta ja käskytystä kuin Moona!' Joten nyt kun mä olen oppinut ohjaamaan sitä niin, että me saadaan useimmiten sujuva ja puhdas rata.. niin nyt mun pitäis sitten taas palata siihen vanhaan eli saada päästä pois se ajatus, että mun ei tartte olla niin pirun varmisteleva sen kanssa.. vaan pitäisi kokeilla vähän riskilläkin. Mutta se on vaan niin hankalaa ;) Jotain kun on oppinut, niin siitä opitusta on vaikea päästä eroon. Joten tän sisäistämisessä varmasti menee vähän aikaa, kun näitä treenejä nyt tässä yhdessä molempien tyttöjen kanssa samoissa treeneissä jatketaan. Mutta tuota varten se onkin nyt hyvä, että ollaan samoissa treeneissä.. jotta se tilanne ei tule sitten ensimmäisenä sielä kisoissa vastaan.

Toisaalta Nöpön kanssa täytyy muutenkin päästä siitä varmistelusta pois, koska kun se on kuitenkin paljon pienempi kuin monet kilpailijat mineissä, niin se ei ajallisesti tule niille pärjäämään, jos me ei tehdä rataa taktiikalla kaikki tai ei mitään. Eli vauhtia täytyy olla ja mennnä riskillä, että niitä virheitä voi sitten sen myötä ehkä jossain tulla. Mutta epäilen, että meillä on nyt vielä vähän matkaa tuohon, että sadaan se turbovaihde yhteisesti päälle. Monskulankin kanssa musta tuntuu, että vasta nyt meiltä on löytynyt se yhteinen sävel ja se lukee mua kyllä ihan sairaan hyvin ja kuuntelee mun ohjausta ;D Nöpöstä voi kyllä sanoa aika samaa suhteutettuna siihen kuinka vähän ollana treenattu.. se lukee mua kuin avointa kirjaa. Monskulastahan kouluttaja sanoikin, että mun pitää liikkua vieläkin kovempaa, etten jätä Moonalle arvailunvaraa mitä tehdään tai aikaa kysellä multa, että mitä mamma seuraavaksi.. vaan sen täytyy mun liikkeestä ja vauhdista yms. tietää mihin ollaan menossa niin, ettei sen tartte sitä multa väleissä kysellä ja parempi ettei sillä edes olisi aikaa siihen ;D Samoin Nöpöllä on tällä hetkellä aivan liikaa aikaa kysellä multa.. se kuulemma välillä oikein toljottaa mua, että 'Mamma hei, mihin me nyt mennään.. tehdäänkö jo jotian?'

Toisena ratana oli vuorossa agirata. Monskulan kanssa rata meni joten kuten.. en ollut tyytyväinen, mutta ei se nyt niin huonokaan ollut. Ongelmia on kontaktien jälkeen, kun mä sen käden kanssa nyt olen päättänyt sen kanssa leikkiä.. niin se on sitten meidän ongelma.. eli ratkaista kohdat joista kontakteilla irtoimisessa olisi hyötyä, niin että mä pystyn suorittamaan ne vaikka lähdetäänkin kilpajuoksuna kontakteilta yhdessä, mun ollessa käsi nyrkissä kyyryssä maassa. Samaisen homman takia meidän rata on vähän nytkähtelevä eli kontakteilla vauhdit häviää ja sitten siinä kestää taas aikaa, että me saadaan se vauhti takas ja sitten onkin taas jo seuraava kontakti.. eritoten mun täytyy oppia lähtemään sieltä kontaktilta räväkämmin ja ottaa se Moona samalla siihen vauhtiin mukaan eli pitäisi kiihdyttää nollasta-sataan niin nopeasti kuin mahdollista.. helmpommin sanottu kuin tehty ;D Keinu meni ekalla kerralla suht ok, mutta sitten se ei taas oikein sujunut.. oli niin hidasta että.

Nöpsykkä suoritti sitten taas tämän agiradan paremmin kuin täti. Oli tainnut mulle mennä jotain päähän niistä valkun ohjeista ja korjattiin sitten Nöpön kanssa ne Monskulan radalla olleet ongelmat. No, parempi, että pirpanakin saa osakseen parempaa ohjausta, kun on kuitenkin aloittelevampi koiruliini. Neiti toimi tällä radalla musta aikast hyvin.. varsinkin keinu meni upeasti :)

Joten nyt sitten tarttis mammalle kehittää siivet, että saadaan vauhtia lisää ja muutama lisäjalkapari kiitos.. oisko jollain lahjoittaa?!?! Täytyis varmaan itse aloittaa jotkut spurttiharjoittelut, jotta ne lähdöt kontakteilta olisi nopeita ja räjähtäviä :)

Huom! Nöpsykkä ei tänään sillä tavalla kerännyt kuin perjantaina, joillain hypyillä jotain kait näkyi.. mutta ei siinä määrin. Kaikki hypyt oli kyllä tänään matalimmallaan.